Kehityspsykologia ja kiintymyssuhde
Kehityspsykologialla tarkoitetaan psyykkisen
kehityksen ja sen muutosten tutkimista, selittämistä ja ymmärtämistä. Kehityspsykologia
on yhteydessä sekä biologiseen kehitykseen, että sosiaaliseen toimintaan.
Elämänkaariajattelulla tarkoitetaan ajattelutapaa; yksilön kehitys on koko elämän
läpi jatkuva prosessi. Kehitystä ohjaavat tietyt lainalaisuudet, joiden avulla
yksilön kehitystä pyritään ymmärtämään ja selittämään.
Elämänkaari jaetaan eri ikävaiheisiin, joita ovat
lapsuuden eri ikävaiheet; vauvaikä, leikki-ikä ja kouluikä, nuoruuden eri
ikävaiheet; varhaisnuoruus, keskinuoruus ja myöhäisnuoruus, aikuisuus;
varhaisaikuisuus ja keski-ikä, sekä vanhuus. (users.edu.turku)
Erik H. Erikson on kehittänyt oman psykologisen
kehitysteorian, jossa hän yhdistää kokonaisuudeksi eri kehitysvaiheiden
biologiset, psyykkiset ja sosiaaliset kehitysvaiheet. Eriksonin mukaan elämä
voidaan jakaa kahdeksaan kehityksen kriisiin.
1.
Vauvaikä-
perusluottamus/perusturvattomuus (0-1,5v)
·
luodaan perusta lapsen
perusturvallisuudelle, mikä on psyykkisen kehityksen ja terveyden kulmakivi.
·
Muodostuu luottamuksellinen vuorovaikutus
lapsen ja läheisten ihmisten välille.
·
Toivo ja usko tulevaisuuteen, sietää
myöhemmin eteen tulevia pettymyksiä ja vastoinkäymisiä.
2.
Pikkulapsi-ikä-
itsenäisyys/epäily, häpeä (1,5-3v)
·
motoriikan, liikunnan, puheen ja kielen
keskeinen asema
·
lapsen kyky hallita itseään; opettelu
kuivaksi
·
lapsi itsenäistyy ja oppii ilmaisemaan
tahtoaan
·
jos lapsi jää usein yksin pettymysten ja
vastoinkäymisten kanssa, muodostuu hänelle vihamielinen suhtautuminen itseään
kohtaan, tai hän saattaa liiallisesti korostaa itseään. Lapsi saattaa myös olla
välinpitämätön muita kohtaan, johtuen häpeän ja epäilyn tunteista.
3.
Leikki-ikä-
aloitteellisuus/syyllisyys (3-5v)
·
lapsi tutustuu itseensä, muihin ihmisiin
ja ympäröivään maailmaan leikin välityksellä
·
lapsi ymmärtää, ettei voi omia vanhempiaan
kokonaan itselleen
·
lapsi samaistuu samaa sukupuolta olevaan
vanhempaansa
·
lapselle kehittyy moraali ja omatunto
·
omat kokemukset sosiaalisesta
kanssakäymisestä
·
kyky tehdä aloitteita
·
jos lapsi tuntee paljon syyllisyyttä, voi
se näkyä liian ankarana omana tuntona tai sen kokonaan kehittymättä jäämisenä
4.
Varhainen
kouluikä- ahkeruus/alemmuus (5-10v)
·
peruskäsitys työnteosta ja omista
kyvyistään
·
kokee itsensä taitavaksi ja kykenee
oma-aloitteiseen työskentelyyn.
·
Epäonnistuessa, lapsi tuntee alemmuutta ja
riittämättömyyttä suhteessa toisiin
5.
Nuoruusikä-
identiteetti/roolien hajanaisuus
·
oman identiteetin rakentaminen
·
epäonnistuessa näkyy persoonassa roolien
hajaannuksena, jolloin nuori ei kykene tekemään päätöksiä omasta elämästään
eikä hän tiedä kuka on.
·
valinnat koulutus- ja ammattiurasta, ystäväpiirin
vakiintuminen, käsitys omasta kehonkuvasta
·
nuori etsii paikkaansa yhteiskunnassa, tai
kokee jäävänsä sen ulkopuolelle
6.
Varhaisaikuisuus-
läheisyys/eristäytyminen
·
kiintymyksen ja rakkauden tunteiden
osoittaminen ja jakaminen
·
pysyvän parisuhteen luominen
·
itsenäisyys
·
epäonnistuminen johtaa eristäytymiseen ja
yksinäisyyden tunteeseen
7.
Keski-ikä-
tuottavuus/lamaantuminen
·
luova ja tuottelias aika, sekä työ- että
perhe-elälmässä
·
epäonnistuessa tekee ihmisestä
käpertyneen, jonka on vaikea välittää muista
·
onnistuessa ihminen pitää huolta muista ja
on rakastava yksilö
8.
Vanhuus-
eheys/epätoivo
·
eletyn elämän arviointi
·
epäonnistumisen kokemus johtaa epätoivoon
·
oman elämän hyväksyminen tuo ihmiselle
tyyneyden tunteen
·
tuottaa ihmiselle viisauden tunteen
·
epäonnistuessa aiheuttaa kuolemanpelkoa ja
ahdistusta menneisyydestä
(suhdesoppa)
Varhainen vuorovaikutus
Jo syntymästä lähtien vauvalla on tarve ja kyky olla
vuorovaikutuksessa. Ollessaan vuorovaikutussuhteessa, vauva oppii minkälainen
hän on ja millaisia muut ihmiset ovat. Vauva tiedostaa, miten häntä kohdellaan
ja miten hän vaikuttaa ympärillä oleviin ihmisiin. Vauvaiän
vuorovaikutussuhteiden onnistumisella on suuri, mutta ei kuitenkaan lopullinen
vaikutus loppuelämän kannalta.
Varhaisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan lapsen ja
vanhemman välistä vuorovaikutusta. Heidän yhdessä tekemistä, kokemista ja
olemista ensivuosien aikana. Kun vanhempi reagoi lapsen viesteihin ja
tarpeisiin ja vastaa niihin lapselle muodostuu kuva siitä, että hän on hyvä,
hänen tarpeensa ovat tärkeitä, hänestä on iloa ja maailma on hyvä paikka elää.
Perusturvallisuuden syntyminen vaikuttaa pitkälti myöhempiin ihmissuhteisiin ja
luo pohjan lapsen itsetunnolle. Se myös kehittää lapsen empatiakykyä.
Varhainen hyvä vuorovaikutus syntyy yksinkertaisesti
pysyvistä ihmissuhteista, tavallisesta lapsiperheen arjesta, rutiineista,
rakkauden- ja hellyydenosoituksista, lapsen perustarpeiden huolehtimisesta,
sekä turvallisista rajoista. (MLL)
Lapsen ja vanhemman välinen kiintymyssuhde on perusta
turvallisuuden tunteelle. lapsi, jolla on hyvä kiintymyssuhde, kokee että
vanhempi on saatavilla, auttaa ja lohduttaa häntä tarvittaessa. Vauva tunnistaa
vanhempansa mm. tuoksusta ja äänestä jo pienenä. Kuitenkaan alle puoli
vuotiaana lapsi ei ole kovin valikoiva sylin suhteen. Muutos tapahtuu noin 6-9
kuukauden iässä, jolloin vauva osoittaa vierastamisella, että hän selkeästi on
kiintynyt vanhempiinsa. Tällöin vanhempien lähtiessä paikalta, laskiessa hänet
sylistä tai vieraan ihmisen lähestyessä, vauvaa rupeaa itkemään. Lapsen
kasvaessa saavat kiintymyssuhteet myös muihin kuin vanhempiin merkitystä, tämä
ei kuitenkaan saa kiintymystä vanhempia kohtaan vähenemään. On rikkautta, että
lapsella on useita läheisiä ja turvallisia ihmissuhteita. (MLL)
https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0
Lähteet:
Jokisaaren huijaus & petkutus oy. Kehityspsykologia. Verkkodokumentti. <http://users.edu.turku.fi/jokisaar/documents/kehpsyk_000.pdf> Luettu 28.05.2017.
Suhdesoppa. Eriksonin kehitysteoria-katso 8 vaihetta!. Verkkodokumentti. <http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/lapsen-kehitys/> Luettu 28.05.2017.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Lapsen ja vanhemman varhainen vuorovaikutus. <http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/lapsen_ja_vanhemman_varhainen_vu/> Luettu 28.05.2017.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Lapsen ja vanhemman kiintymyssuhde. <http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/lapsen_ja_vanhemman_varhainen_vu/kiintymista/> Luettu 28.05.2017.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Lapsen ja vanhemman varhainen vuorovaikutus. <http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/lapsen_ja_vanhemman_varhainen_vu/> Luettu 28.05.2017.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Lapsen ja vanhemman kiintymyssuhde. <http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/lapsen_ja_vanhemman_varhainen_vu/kiintymista/> Luettu 28.05.2017.
Teksti on mielestämme aika suppea, aiheesta kuitenkin löytyy keskeistä asiaa erittäin runsaasti. Esimerkiksi Eriksonin teoriaa olisi voinut avata eikä vain luetella ikävaiheiden kehityskriisejä ja kertoa myös Havighurstista sekä Levinsonista jotakin, temperamentin käsittely ja pohdinta puuttuvat kokonaan. Kirjallisen työn ohjeet olisi hyvä tosiaan tsekata tulevaisuutta varten (lähdemerkinnät). Kirjoitettu teksti on kuitenkin hienosti täyttä asiaa :)
VastaaPoista- Anne ja Pauliina